Is inbound marketing dé manier om nieuwe klanten te werven?

Is inbound marketing dé manier om nieuwe klanten te werven?

Posted on maart 11, 2016 by in Blog with Reacties uitgeschakeld voor Is inbound marketing dé manier om nieuwe klanten te werven?

Steeds meer bedrijven zijn bezig met content marketing, ofwel inbound marketing. Deze redelijk nieuwe manier van marketing is sociaal en sympathiek. Door kennisdeling over jouw expertise probeer je in contact te komen met prospects. Door content aan te bieden welke te lezen is na het achterlaten van contactgegevens kun je een pijplijn opbouwen met leads.

Ik ben hier nu zo’n twee jaar geleden mee in aanraking gekomen. Niet zozeer met de content kant, maar meer met de sociale manier van marketing en sales.

De ‘oude’ manier van marketing is outbound marketing. Door zelf contact te zoeken om zaken te doen. Koud bellen en het verzenden van massa-mails naar bedrijven waar je niet bekend mee bent zijn hier voorbeelden van.Inbound_Marketing

Daarnaast is netwerken nog steeds één van de beste manieren om in contact te komen met jouw klant, als je tenminste een B2B dienstverlener bent. Product- en handelsbedrijven zullen zich hier minder toe aangetrokken voelen.

Social media is in al deze marketing mogelijkheden een onmisbare factor.

De afgelopen twee jaar heb ik me verdiept in Inbound Marketing. De mogelijkheden zijn vele malen groter in inbound marketing dan in outbound marketing. Omdat jouw prospects jou vinden, zijn het geen koude leads en kun je makkelijker in contact komen over de dienst of het product wat je hen te bieden hebt. Ook is inbound marketing schaalbaar: met relatief minder moeite kun je een groter publiek aantrekken dan met outbound marketing.

Veel bedrijven zijn zich daarom volledig op inbound marketing gaan focussen, terwijl het juist zo belangrijk is ook jouw outbound activiteiten (dan wel in combinatie met inbound-content) in stand te houden. Om er maar over te zwijgen dat er niets zo belangrijk is al een goed netwerk.

Echter, voor het op de juiste manier van inbound bedrijven moet je wel gevonden worden. Mijn vraag is dan ook: Is jouw doelgroep wel klaar voor inbound?

Niet iedereen die jouw product of dienst kan afnemen, hoeft per sé op zoek te zijn. Door outbound marketing en netwerken kun je nog steeds leads genereren en opvolgen.

Wat wél onmisbaar wordt voor de huidige marketeer is Marketing Automation. Meten is weten, en er zijn meerdere (gratis) tools die jou hier bij kunnen helpen. Ook is hier een hoop efficiency in te behalen.

Zorg daarom voor een juiste en volledige sales en marketing strategie en vlak outbound marketing en netwerken zeker niet uit.

Wil je meer weten over inbound marketing, outbound marketing en hoe dit in jouw organisatie in te passen is? Neem vrijblijvend contact op om hier eens over te spreken.