Van financiële administratie naar sales en marketing

Posted on december 31, 2017 by in Blog with Reacties uitgeschakeld voor Van financiële administratie naar sales en marketing

Het is eind 2017, tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar. Voor mijzelf vooral een langere periode waar ik op terug kijk. De afgelopen twee jaar heb ik een switch kunnen maken in mijn werkzaamheden. Ik ben namelijk overgestapt van financieel administratieve werkzaamheden naar commerciële werkzaamheden. Van Controller naar Sales. Een stap die niet vaak gemaakt wordt.

 

Waar begon het?

In 2013 is Proximare Administratie en Advies ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Naast mijn werkzaamheden in loondienst bij coMakeIT is er ruimte en tijd om ondernemers te helpen met hun financiële administratie. Omdat er diverse opdrachtgevers kwamen, leek het praktisch om een eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel in te schrijven.

Maakt mij dat overigens een ondernemer? Ik denk het niet. De definitie van een ondernemer is iemand die voor eigen rekening en risico zichzelf een inkomen verschaft. Met wat klusjes naast een 40-urige werkweek is dit geen ondernemerschap. Het inschrijven bij de KvK is dus meer een formele activiteit om wat extra werkzaamheden te kunnen ontplooien.

Netwerk

Het mogen helpen van meerdere bedrijven beviel mij goed. Je ziet en leert hier een hoop mee. En zolang het extra werk niet tot een te volle agenda leidde wilde ik graag meer bedrijven ondersteunen. Maar hoe kom je hier mee in contact? Door in verbinding te komen met ondernemers en een netwerk op te bouwen. Het streven werd vervolgens om tijd te besteden aan het uitbreiden van mijn netwerk in de regio.

Ik ben gaan onderzoeken welke mogelijkheden er waren om via een club of organisatie in contact te komen met ondernemers. Die zijn er in overvloed, maar niet in een vorm die mij past naast mijn werkzaamheden: laagdrempelig, lokaal en in de avonduren. Overdag ben ik namelijk op kantoor voor mijn werkgever aan de slag.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben gaan kijken naar de mogelijkheden om zelf een netwerkactiviteit op te zetten. Met twee pilot-bijeenkomsten zijn we in het najaar van 2013 met Business Club ’t Harde gestart wat inmiddels Business Club N.V. heet met 165 aangesloten bedrijven. Een netwerk opbouwen is dus niet alleen gelukt, het blijft vooralsnog groeien. En wat een leerzame tijd is dit geweest!

Verwelkomen van 100e Business Club lid Compello

Marketing

Binnen coMakeIT was er eind 2013 ruimte voor verdieping in (online) marketing. Door middel van onlinecursussen, veel vakliteratuur en toepassing in de praktijk vanuit de Business Club kreeg ik hier meer handigheid in.

Een website voor Proximare was daarbij een prima manier om hier mee te testen.

Bloggen en social media lukte aardig, e-mailmarketing is iets wat achterwege is gebleven. Het schrijven van blogs etc. hielp met het bereiken van mensen. Echter was er ook de valkuil dat het bloggen stil zou vallen. Dat gebeurde dan ook…

Marketing spreekt mij aan omdat er zoveel parallellen zijn met de functie van financiële controller. Al zijn de personages achter deze rollen meestal totaal verschillend. Hier schreef ik o.a. een blog over: http://www.proximare.nl/blog/hoe-gaat-u-om-met-uw-marketing-en-administratie/

 

Het uitvoeren van marketingwerkzaamheden, campagnes en social media inzetten is meetbaar en efficiënt te maken. Iets wat mij met mijn financiële achtergrond enorm aanspreekt. Daarnaast zijn er enorm veel resultaten mee te behalen. Waar je als boekhouder vooral administreert, kun je als marketeer vooral scoren. Conversie is hier het sleutelwoord. En die is op vele manieren te behalen.

Sales

Begin 2017 – op een billboard voor coMakeIT in Hyderabad

Binnen coMakeIT mocht ik ook sales-activiteiten opstarten. Eén van de doelen die ik kreeg was naast de marketing-werkzaamheden ook afspraken te scoren. Dit liep lekker en leidde dan ook tot mij interesse om meer sales werk op te pakken.

 

De werkzaamheden in sales zijn ook commercieel, maar totaal anders dan marketing. Het is een combinatie van het zoeken, kwalificeren, opvolgen en onderhouden van contacten. Het vinden van een match met bedrijven in jouw doelmarkt en het kunnen overtuigen van iemand om met jou (samen) te werken. Dit is een korte beschrijving van werk waarvan ik heb geleerd dat het veel meer in zich heeft dan alleen een transactie tussen bedrijven opzetten. Het is vooral omgaan met mensen. Je bouwt relaties op, moet geduld hebben en voortdurend inspelen op kansen die zich voordoen. Een vrij ondernemende baan, met veel ruimte en vrijheid.

 

 

De resultaten tot op heden?

Door deze werkzaamheden heb ik over mezelf geleerd dat ik resultaatgericht te werk ga. Aan het eind tellen de omzet en klanten, daarna pas een pijplijn die je opbouwt. Dit heeft tot op heden geleid tot een aantal nieuwe klanten in coMakeIT en een enorme boost in de pijplijn en het aantal nieuwe contacten die in de afgelopen jaren zijn opgedaan.

Vanuit Proximare zijn er het afgelopen jaar dus ook vooral klanten bij gekomen die ik aan de commerciële kant ondersteun. De financiën blijf ik natuurlijk ook doen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan…

Binnen de Business Club N.V. mag ik alle werkzaamheden combineren. Als penningmeester beheer ik dus de financiën, hou ik de ledenadministratie bij, maar doen we de marketing en sales activiteiten ook gezamenlijk. De ultieme combinatie van bedrijfsvoering.

Het opzetten van een eigen magazine en academy zijn uitdagingen geweest waar het platform van de Business Club mee is uitgebreid en wat stappen zijn gebleken ter versterking van de club. Het starten van nieuwe initiatieven geeft veel energie!

Business Club NV

Persoonlijke ontwikkeling

Marketing en sales was een hele nieuwe uitdaging. Werkzaamheden en skills die mij in het bedrijfsleven altijd van pas blijven komen.

Het inlezen en leren van nieuwe werkzaamheden was dus ook een behoorlijk stuk persoonlijke ontwikkeling. Door mijn opleiding accountancy en de werkzaamheden die ik altijd heb gedaan heb ik een bepaald beeld van bedrijven en ondernemers gevormd. Door marketing en sales te doen heb ik dat beeld vooral kunnen verbreden en meer inzicht kunnen krijgen in hoe een onderneming werkt.

De vaardigheden die je leert in marketing en sales hebben ook in het dagelijks leven effect. Het draait namelijk veel om communicatie en de juiste manier een boodschap overbrengen.

En nu?

De vraag ‘Wat wil je later worden als je groot bent?’ is er eentje die ik mezelf zo nu en dan blijf stellen. Doorgroeien om CEO in het bedrijfsleven te worden? Zelf een onderneming starten? Ik weet het nog niet. Voorlopig blijf ik vooral de activiteiten doen waar ik veel energie van krijg en pak ik elke kans aan om verder te groeien. En er zijn nog voldoende management boeken te lezen om meer te leren en toe te passen in de praktijk.

November 2017 – meer dan 165 aangesloten bedrijven en aansprekende namen als Typhoon, Toon Gerbrands, Rintje Ritsma en Maarten Ducrot naar de Business Club kunnen halen.