Welke tools gebruik jij in de bedrijfsvoering?

Welke tools gebruik jij in de bedrijfsvoering?

Posted on juli 15, 2016 by in Blog with Reacties uitgeschakeld voor Welke tools gebruik jij in de bedrijfsvoering?

Elke ondernemer heeft in de verschillende onderdelen van zijn of haar bedrijfsvoering wel een aantal tools waar hij mee werkt. Voor de financiën, marketing en sales zijn enorm veel tools te vinden. Er zijn een aantal tools waar ik zelf graag mee werk. Deze zijn vaak gratis of te verkrijgen tegen een redelijke prijs.

Hieronder lees je welke tools ik zelf in zet:

Administratie:

  • Excel

Excel

Excel is voor financiële berekeningen de ideale tool. Let op, dit is met name voor planning, niet de werkelijke administratie. Begrotingen en kasstroomoverzichten zijn relatief goed op te zetten. Voor de werkelijke administratie is een goed administratoef pakket het beste. Daarover later meer.

Excel is niet gratis, maar bijna elke ondernemer gebruikt MS office wel waardoor Excel ook beschikbaar is.

 

  • Boekhoudprogramma

Voor de boekhouding is er maar één oplossing: een goed en erkend boekhoudprogramma. Deze kan worden gebruikt voor het bijhouden van de administratie, maar ook facturering en rapportages zijn hier uit te halen. Dit werkt efficiënt en nauwkeurig. Enige kennis van boekhouding komt hier natuurlijk wel bij van pas…

 

Marketing:

  • WordPress

wordpress

Veel websites worden al gebouwd met WordPress. Het voordeel van deze tool is dat er veel over te vinden is middels Youtube of naslagwerken. Veel ondernemers bouwen met WordPress dan ook zelf hun website.

Wil je het opzetten van jouw website uitbesteden dan zijn er talloze website bouwers welke jou hiermee kunnen helpen. Deze zullen je echter voornamelijk met het technische aspect van jouw website helpen. Voor de vindbaarheid en updates van jouw website zul je zelf aan de slag moeten.

  • Google analytics

Google analytics

Om te monitoren wat de effecten van jouw marketing acties zijn is Google Analytics de beste oplossing. Alle statistieken over jouw website zijn terug te vinden. Hoe vaak wordt de website bezocht, uit welke regio komen de bezoekers, op welke manier zijn ze op jouw website gekomen?

Meten is weten, en met Google Analytics kun je snel en makkelijk de verbeterpunten van jouw website vinden.

  • Mailchimp

Mailchimp

Voor mailcampagnes is Mailchimp een goedkope en gebruiksvriendelijke oplossing. Tot 2.000  contacten is het gratis in te zetten. Hiermee zijn alle statistieken en acties te meten.

De betaalde features geven ook nog eens extra mogelijkheden voor oa personalisatie en het gebruiken van automatische opvolging (workflows).

  • Hootsuite

Hootsuite

Bij het inzetten van verschillende social media kanalen is Hootsuite een makkelijke oplossing. Het inplannen van berichten, monitoren van de social media kanalen en alle interactie is in één scherm te overzien.

Ook hier geeft de betaalde versie weer extra mogelijkheden welke bij intensief gebruik de moeite waard zijn.

 

Algemene bedrijfsvoering:

  • Dropbox

Dropbox

Voor documentatie en projectadministratie is Dropbox de ideale oplossing. Het is bereikbaar via PC, tablet en telefoon. Al je documenten zijn online en offline beschikbaar en direct te gebruiken.

De gratis versie voorziet in een behoorlijke behoefte. Voor nog geen 100 euro is er een jaarabonnement beschikbaar waarmee de wereld aan documenten kan worden opgeslagen.

 

Het voordeel van deze tools is dat ze gebruiksvriendelijk zijn en niet duur in gebruik.

Mocht je overwegen deze tools in te zetten en hier hulp bij nodig hebben, dan hoor ik het graag…